INGE VAN POPPEL
Interieurarchitectuur
70's BUNGALOW
“Het was ronduit ontroerend.” De oorspronkelijke bewoner van de jaren zeventig bungalow van complimenteerde mijn opdrachtgevers ná de verbouwing voor het “overweldigende” resultaat nadat ze haar als eerste hadden uitgenodigd.
“Ruimdenkend hoor, als een vrouw van even in de negentig zo’n verandering kan waarderen.
Tegelijkertijd vond ze het fijn dat we de jaren zeventig ziel niet hadden uitgegumd, maar respectvol behandeld.”
Dat deed ons heel erg goed. Er zit heel veel liefde in het huis en het was geweldig ontworpen.
Inge's opdrachtgevers verhuisden vanuit een “sfeervol en uniek Pippi Langkous huis”, naar het huis van de achterbuurvrouw.
"Ze waren op zoek naar iets stoerders, met een open karakter, passend bij hun gezin met drie opgroeiende tieners. Dat vonden ze dus héél dicht in de buurt”.
“Grote raampartijen met veel daglicht, de hoogte en een flinke tuin rondom zorgen voor een ruimtelijke uitstraling met veel mogelijkheden.”
Naar het interieurontwerp van Inge, werd de ruime gelijkvloerse woning verbouwd en opnieuw ingedeeld.
“We waren het er meteen over eens dat het met behoud van originele elementen moest.”
In het oog vallende originele details zijn de leistenen vloer en de zichtbare structuur van de wit gesausde (niet glad gestucte) bouwsteen.
Maar ook toevoegingen, zoals een flessengroene vloerbedekking, geborsteld aluminium en de keuken uit afrormosia hout voegen zich soepel naar het stijlboek van de jaren zeventig.
“In de nieuwe opzet concentreert het gezinsleven zich om de keuken en de eettafel, waar voorheen de woonkamer lag.
De garage is omgetoverd tot ‘wo(man)cave’. Daarvoor heeft Inge op maat en uit beton ciré een DJ booth en U-vormige loungebank ontworpen.
Mijn opdrachtgever wilde graag een moderne versie van de zitkuil. Met velours kussens in passende seventies tinten.” Met hun roots in de reclame- en modewereld, waren deze opdrachtgevers geen doorsnee opdrachtgevers, maar “creatieve meedenkers” die heel goed weten wat ze willen.
Het interieur is daardoor een echt team-effort, we hielden elkaar steeds scherp.”
Waar de professionele inbreng van Inge stoelt op de gestapelde ervaring van talloze interieurprojecten, waren Inge's opdrachtgever's keuzes intuïtiever.
Waar veel designliefhebbers zich graag vastklampen aan één stijl of periode, deinzen deze opdrachtgevers er niet voor terug om buiten de lijntjes te kleuren.
Wie streng in de leer is, zal een icoon als de bijzettafel van Eileen Gray of een mid century modern classic als La Chaise van Eames niet gauw combineren met een frivole nieuwlichter als de Kong Lamp.
Juist een losse, eclectische aanpak zorgt ervoor dat een interieur niet statisch of voorspelbaar wordt, maar zich als eigenzinnig en dynamisch bewijst.
“Voor mij is het wezenlijk dat een interieur het persoonlijke stempel van zijn bewoners draagt. Dat is gelukt.”
Aldus mijn opdrachtgevers;
“Vrienden verklaarden ons voor gek toen we aankondigden dat we de badkamer van vloer tot plafond gingen betegelen met mintgroen glasmozaïek, we hebben er geen seconde spijt van gehad.
Niet iedereen die hier over de vloer komt, vindt álles even geslaagd. Maar iedereen vindt wel iéts mooi of interessant.
Mijn opdrachtgevers staan altijd open voor verandering, ongewone combinaties en een onverwachte twist, zoals de Baseball Chair ‘Joe’. Frappant genoeg stamt die uit 1968, bijna even oud als het huis zelf.
PUBLICATIE IN STIJLVOL WONEN: Oktober 2024
(2e editie van dit vernieuwd magazine; een combinatie van Eigen Huis & Interieur en Stijlvol Wonen)
Lichtplan i.s.m. Oerlicht.
Fotografie: Peter Baas Fotografie